46.lv
Ceturdiena, 2024. g. 28. marts 46.lv на Twitter 46.lv на Facebook
Vārda diena: Ginta, Gunda, Gunta/ Александр, Денис
lat.46.lv/ru/ » LATVIJAS ZIŅAS

VK atklāj milzīgu nevienlīdzību sociālajā palīdzībā dažādās pašvaldībās

Фото: LETA,Edijs Pālens
Vienā pašvaldībā trūcīgas statuss piešķirts ģimenei, kurai pieder seši nekustamie īpašumi, savukārt kādā citā - pie tā nevar tikt pat tad, ja ģimenei pieder viena automašīna vai traktors. Tik krasi atšķirīgu situāciju atklājusi Valsts kontrole (VK), pārbaudot pašvaldību sniegtās sociālās palīdzības likumību un efektivitāti, vēsta LSM. 
Labklājības ministrija (LM) nav nodrošinājusi, lai pašvaldībās būtu vienota izpratne par sociālās palīdzības pamatprincipiem un atbalsta veidiem, kā arī par vietvaras lomu un nozīmi sociālās palīdzības jomā, secināja VK.
 
Retā pašvaldībā ir veikts mērķtiecīgs izvērtējums par iedzīvotāju sociālo situāciju un viņu pamatvajadzībām, tāpēc arī nav izveidota efektīva sociālās palīdzības sistēma. Lielākoties pašvaldību darbību nosaka to finansiālās iespējas. Piemēram, izmantojot Ministru kabineta piešķirto rīcības brīvību, dažas pašvaldības ir noteikušas, ka par trūcīgu ir atzīstama ģimene, kurai pieder līdz pat sešiem nekustamajiem īpašumiem vai līdz pat deviņiem transportlīdzekļiem. Tajā pašā laikā citās pašvaldībās ģimene nav tiesīga iegūt trūcīgās statusu pat tad, ja tai pieder traktors, kas tiek izmantots piemājas saimniecības uzturēšanai.
 
Piemēram, attiecībā uz dzīvokļu pabalstu vienā pašvaldībā tiek piešķirts tikai trūcīgām ģimenēm ar bērniem, bet kaimiņos dažādi pabalsti ir paredzēti ģimenēm ar ienākumiem līdz pat 320 eiro uz vienu cilvēku mēnesī.
Revidenti arī konstatējuši, ka katrā trešajā pašvaldībā nav ieviests maznodrošinātas ģimenes statuss, kas piešķir tiesības saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, kā arī dažādus valsts noteiktos tiesiskos labumus (piemēram, tiesības uz valsts nodrošināto juridisko palīdzību, kā arī no šā gada 1.janvāra tiesības saņemt elektroenerģiju par samazinātu tarifu). Tajā pašā laikā ir pašvaldības, kurās nepamatoti, pat prettiesiski tiek ierobežota pabalstu saņemšana - piemēram, lai saņemtu dzīvokļa pabalstu vai bērna piedzimšanas pabalstu, personai jābūt deklarētai noteiktajā pašvaldībā vismaz vienu gadu.
 
Pašvaldības drīkst brīvi lemt arī par vienreizējo pabalstu ārkārtas situācijā, tomēr šis pabalsts bieži tiek izmantots, arī lai novērstu pašvaldību pieļautās nepilnības to izveidotajās sociālo pabalstu sistēmās, piemēram, apbedīšanas vai veselības aprūpes izdevumu segšanai, lai gan citas pašvaldības to nosaka kā atsevišķu pabalstu.
 
Tāpat pabalsts tiek piešķirts arī tādu vajadzību nodrošināšanai, kas neatbilst ārkārtas pabalsta piešķiršanas mērķim. Piemēram, Daugavpils pilsētas pašvaldība šādi ir apmaksājusi ceļa izdevumus dalībai Ļeņingradas blokādes dalībnieku salidojumā Sanktpēterburgā.
Lai gan pašvaldības var iegūt informāciju par ģimeņu materiālo stāvokli, tas netiek pilnībā izmantots vai arī netiek ņemts vērā, piešķirot sociālo palīdzību.
 
Nepietiekamas iekšējās kontroles dēļ deviņas no desmit izlasē iekļautajām pašvaldībām laikā no 2013.gada janvāra līdz 2014.gada aprīlim prettiesiski izlietojušas vismaz 124 tūkstošus eiro.
Turklāt Rundāles novada pašvaldības darbību sociālās palīdzības jomā nemaz nevar pārbaudīt, jo revīzijā konstatēts, ka tajā netiek veikta vienota un pārskatāma klientu un tiem sniegto pakalpojumu uzskaite.
 
No pārbaudītajām desmit pašvaldībām tikai Liepājas pilsētas pašvaldībā nav konstatētas kļūdas, jo pašvaldības sociālais dienests izmanto visas savas iespējas un ir nodrošinājis kontroli pār pieņemto lēmumu tiesiskumu.
 
Revīzija veikta par laiku no 2013.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.aprīlim Labklājības ministrijā un desmit pašvaldībās.
 
Revīzijā kopumā sniegti 109 ieteikumi, no tiem 13 ieteikumi ir sniegti LM, kā atbildīgajai par valsts politikas veidošanu un īstenošanu.
 
lsm.lv  
 

Profesiju aprakstu katalogs
Amatu aprakstu paraugi


Powered by "Esteriol Design Studio"