36,6 medicīnas centrā psihologa pakalpojumus bērniem un pieaugušajiem piedāvā psiholoģe, Mg.psych. Rita Orska. 36,6 medicīnas centrā vērsās daudzi vecāki ar jautājumu – vai, izanalizējot bērna zīmējumus, speciālists var noteikt bērna emocionālo stāvokli. Tādēļ 36,6 medicīnas centrs lūdza Ritu Orsku sniegt vecākiem skaidrojumu par šo jautājumu.
R.Orska skaidro, ka sabiedrībā pret zīmējumu testiem ir izveidojusies divējāda attieksme. Vieni uzskata, ka tās ir vislielākās muļķības, zīmēt var daudz ko, tas nekādi nevar būt uzreiz interpretējams kā kāda personības iezīme. Savukārt otri uzskata, ka, uzzīmējot kaut vai vienu tēlu, psihologs tūlīt izstāstīs visu par cilvēka būtību, tagadni, pagātni un nākotni. Protams, tās ir galējības.
Zīmēt var katrs. Ļoti saprotama šī nodarbošanās ir bērniem, tāpēc darbā ar bērniem zīmējuma testus izmanto diezgan bieži. Instrukcijas ir vienkāršas, saprotamas pat bērniem ar nelielu vārdu krājumu. Taču visbiežāk zīmējumu izmanto sarunas uzsākšanai.
Mazi bērni parasti sevi izpauž ļoti dabiski darbībās. Zīmēšana ir viens no produktīvās darbības veidiem. No tāda aspekta figūru zīmēšana ir pirmklasīga metode bērna pasaules izpētē. Vēlme zīmēt parādās ap trim gadiem. Zīmulis bērnam kļūst par darbības rīku un uzskatāmi parāda bērna darbības tēlus uzzīmētajos „kricelējumos”.
Bērni zīmējumus parasti veido krāsainus. Bērna attieksme pret krāsu zīmējumā ir īpaša. Bieži šīs krāsas parāda emocionāli – estētisko attieksmi pret realitāti: skaistais tiek attēlots spilgtos, krāsainos toņos, bet neskaistais – tumšos, bālos, neizteiksmīgos toņos.
Daudzie bērnu zīmējumu pētījumi parādīja, ka zīmēšanas attīstībā var izdalīt precīzus vecumposmus, kas seko noteiktā secībā. Garīgās attīstības traucējumu gadījumā var novērot kavēšanos pārejā no viena posma uz otru. Notiek sava veida apstāšanās agrīnajos posmos. To labi var redzēt zīmējumos. Šī likumsakarība ļauj vērtēt garīgo attīstību ar zīmējumu testu palīdzību.
R.Orska uzskata, ka zīmējumu testi var palīdzēt atklāt bērna emocionālo stāvokli, jo tie balstās uz projekcijas principu, t.i., bērns pauž uz āru savus pārdzīvojumus, priekšstatus, vēlmes ar tēlu palīdzību. Zīmējot vienu vai otru objektu, bērns neapzināti, bet dažreiz arī apzināti, parāda savu attieksmi pret to. Diez vai viņš aizmirsīs uzzīmēt to, kas viņam šķiet svarīgi, nozīmīgi, bet tam, kas viņam šķitīs otršķirīgs, būs veltīts daudz mazāk uzmanības. Ja kāda tēma īpaši satrauc, tad šīs tēmas zīmēšanas laikā bērnam parādīsies trauksmes pazīmes. Zīmējums vienmēr ir kāds vēstījums, kas šifrēts tēlos.
R.Orska uzsver, ka nevar izdarīt galīgus secinājumus par bērna psiholoģiskajām īpatnībām, balstoties tikai uz zīmējumu testiem, jo šie testi dod pieņēmumus, kuri jāpārbauda vēl ar citiem testiem un citām metodēm.
R.Orska skaidro, ka uz konsultāciju var ierasties vecāki arī bez bērna, paņemot līdzi vairākus bērna zīmējumus. Ja bērns ir pārdzīvojis, kādu notikumu, kas ietekmēja viņa psiholoģisko stāvokli, tad ir jābūt zīmējumiem pirms un pēc šī notikuma.
Speciāliste iesaka vecākiem sekot līdzi savu bērnu zīmējumiem, lūgt, lai bērns izskaidro, ko ir uzzīmējis, kāpēc viņš vēlējās uzzīmēt tieši šādi savu zīmējumu. Tas ļaus vecākiem laicīgi uzzināt, kas uztrauc bērnu, kas rada trauksmes sajūtu.
36,6 medicīnas centra speciālisti – otolaringologi (LOR) I.Zimova, G.Sūnītis, audiologopēdi B.Čodore, I.Mikule, ginekologi N.Miščuka, O.Zepa, kardiologs A.Litavniece, dermatologs, venerologs A.Bule-Kairiša, nefrologs L.Zepa, arodveselības un arodslimību ārsts O.Timošenkovs, psihoterapeite A.Jurčenko, psiholoģe R.Orska, Baha ziedu terapijas speciāliste un zīdīšanas speciāliste A.Baltalksne.
36,6 medicīnas centrs
Adrese: Atbrīvošanas aleja 98, Rēzekne (viesnīcas Latgale 1.stāvs),
|